متن کامل پاسخ شركت‌هاي PAP به اظهارات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات

سه شنبه 14 اسفند 13

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات چندي پيش طي مصاحبه‌اي، شركت‌هاي PAP را متهم به كم كاري كرد و خبر داد كه مجوزهاي جديدي صادر خواهد شد.

 

در پاسخ به اظهارات دكتر سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات شركت‌هاي ارايه دهنده خدمات انتقال داده جوابيه‌اي صادر كرده‌اند كه متن كامل آن به شرح ذيل است. توضيح اينكه اين جوابيه تاكنون به صورت كامل در رسانه‌ها درج نشده است.

 

"با توجه به فعاليت‌هاي چشمگير و تلاش بي‌وقفه گروه شرکت‌هاي PAP در طول سه سال گذشته، به رغم مشکلات و مسايل عديده, اين شرکت‌ها طي مکاتبات متعدد, درخواست ملاقات حضوري با آن مقام محترم را نمودند. تا شايد بدين وسيله بتوانند با ارايه گزارش جامع و مبسوطي از عملکرد شرکت‌هاي ارايه دهنده خدمات انتقال داده‌ها, موانع و مشکلات موجود که باعث تعليق در پيشرفت پروژه PAP و ارايه راهکارها و بيان ديدگاه‌هاي ضمن پاسخگويي به اطلاعات ناصحيح احتمالي که به ايشان منعکس مي‌گردد, واقعيت‌هاي موجود بيان گردد.

 

متاسفانه نه تنها امکان ملاقات حضوری با آن مقام تاکنون ميسر نگرديده، بلکه اظهارات ايشان موجب تاسف و تاثر بسيار اين شرکت‌ها شده است.

 

شرکت‌های PAP بر خود واجب مي‌‌دانند جهت رفع ابهامات موجود و به منظور دفاع از حقوق حقه خود و زحمات و تلاش‌های بی‌دريغ که در راه تحقق اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برنامه چهارم توسعه اقتصادی به عمل آورده‌اند، که انشا ا... ناشی از وصول اطلاعات ناصحيح باشد, و برای تنوير ذهن ايشان و آگاهی اذهان عمومي‌، توجه به پاسخ اعلامي‌ به شرح زير را جلب مي‌‌نمايد.

 

شرکت‌‌های PAP از آغاز شروع فعاليت خود در چارچوب حقوق و وظايف مندرج در شرايط پروانه, همواره خود را در کنار وزارت ICT مي‌‌دانند، و با علاقمندی و دلسوزی فراوانی جهت توسعه و پيشرفت صنعت IT در کشور پا به عرصه فعاليت در اين صنعت گذارده‌اند.

 

جای تعجب است. در حالي که 11 شرکت منتخب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرمايه‌گذاری بيش از دو هزار ميليارد ريال و با حضور در 30 استان و 146 شهر و 400 مرکز مخابراتی در سراسر کشور موفق به نصب بيش از 000/440 پورت ديتای پر سرعت در سطح کشور و دايری و واگذاری بيش از 000/120 پورت ASDL گرديده‌اند, متهم به حرکت‌های لاک‌پشتی و سرمايه‌گذاری معادل 10 تا 20 ميليون تومان مي‌‌گردند.

 

جناب آقای وزير, بر خلاف اطلاعات ارايه شده به جنابعالی, اين شرکت‌ها با توان مالی بسيار و با اراده مستحکم, با نيروی فنی و تخصصی کامل وارد اين عرصه شده‌اند.

 

جنابعالی در بخشی از اظهارات خود به درستي فرموده‌ايد که با سرمايه 10 تا 20 ميليون تومان مشکلات اين بخش حل نمي‌‌شود و به فاصله کوتاهی فرموده‌ايد با پول‌های خرد مثل 40 يا 50 ميليون يا يک ميليارد تومان، اتفاقی در فناوری اطلاعات کشور نمي‌افتد. ما نيز به اين اصل اعتقاد داريم. به همين دليل است که بيش از دو هزار ميليارد ريال تاکنون هزينه نموده‌ايم. لکن مشکل اصلی اين بخش از صنعت IT کشور، مشکل سرمايه‌گذاری نمي‌‌باشد. بلکه کاستی و موانع پيشرفت پروژه ارايه خدمات اينترنت پر سرعت به دلايل ديگری است که به كرات و طی مکاتبات متعدد به سمع و نظر مسوولين ذي‌ربط اين صنعت رسانده ‌شده است.

 

عدم همکاری برخی از شرکت‌های مخابراتی استان‌ها که وظيفه تامين امکانات, زيرساختار مخابراتی ظرفيت‌های Passive و Active را بر عهده داشته‌اند, در طول سه سال گذشته, معضلات فراوانی را برای اين شرکت‌ها ايجاد نموده است.

 

عدم ابلاغ تعرفه‌های مصوب و بخشنامه‌های سازمان تنظيم مقررات توسط مجمع عمومي‌ شرکت‌های مخابرات ايران به شرکت‌های مخابرات استان‌ها و بدين ترتيب عملا عدم الزام اجراي بخشنامه و مصوبات رگولاتوری, عدم تعيين و ابلاغ و اجرای استانداردهای سطح سرويس توسط شرکت‌های ارتباطات زيرساخت, فناوری اطلاعات و مخابرات استانی، موجب گرديد تا ضرر و زيان ناشی از ارايه نامناسب خدمات به مشتريان فقط متوجه شرکت‌های PAP گردد، که از جمله مشکلات رو در روی شرکت‌های PAP مي‌‌باشد.

 

جناب آقای وزير ما از کسی انتظار بازاريابی برای تجارت خود نداريم. خود قادر به بازاريابی و فروش خدمات مي‌‌باشيم, مشکل در بازاريابی نيست, مشکل اساسی در بالا بودن قيمت تمام شده اين محصولات مي‌‌باشد.

 

در خصوص تبليغات و حضور در رسانه‌ها به جرات مي‌‌توان گفت که کمتر صنف و صنعتی را مي‌‌يابيد که برای ادامه حيات خود اين چنين هزينه‌های سنگين تبليغات را متقبل گردد. با گردش در داخل شهر مي‌‌توان به خوبی آگهی‌های تبليغاتی شرکت‌های PAP برای فروش ADSL را بر سر در مغازه‌ها, اتوبان‌ها, بيلبوردها, نماآگهی, پل عابر پياده, ايستگاه اتوبوس, اتوبوس‌های شرکت واحد و آگهی‌هاي منتشره در نشريات روزانه, هفتگی, ماهانه و... مشاهده نمود.

 

مطمئنا بيش از هرکس ديگر, ما با عشق و علاقه وافر به ميهن اسلامي‌ و اعتقاد کامل به همکاری و همياری با مسوولين اجرايي محترم نظام جمهوری اسلامي‌ ايران جهت پيشرفت صنعت IT کشور و جلوگيری از عقب ماندگی از دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه جهانی پا به اين عرصه فعاليت گذاشتيم.

 

جناب آقای وزير، شرکت‌های PAP با سرمايه‌گذاری سنگينی که در اين عرصه نموده‌اند، دليلی برای بهانه‌جويی نمي‌‌بينند. بلکه اين مراکز مخابراتی و شرکت‌های مخابرات هستند که به دنبال بهانه‌های واهی از جمله نداشتن فضای کافی همکاری لازم را با شرکت‌های PAP نمي‌‌نمايند. به طوريکه در بازديدهای متعدد در مراکزی که مدعی عدم وجود فضای مناسب برای نصب تجهيزات بودند و حتی امکان نصب کانکس را در داخل پارکينگ نمي‌‌دادند، با سالن‌هايی مواجه مي‌‌گرديم که مختص بازي‌های فوتبال در سالن و پينگ پنگ شده بود. در جايی که فضا جهت پارک 4 دستگاه اتومبيل کارکنان يک مرکز مخابراتی در پارکينگ اهميت ويژه‌اي نسبت به نصب تجهيزات تامين ارتباط اينترنت پر سرعت دارد, چگونه مي‌‌توان انتظار تحقق برنامه چهارم توسعه اقتصادي را داشت.

 

وقتی که شرکت مخابرات در شهر تهران برای تلفن ثابت 100 هزار تومان وديعه دريافت مي‌‌نمايد، در حالي که هزينه آن بسيار کمتر است، سياست بر اين است که هزينه‌های واگذاری تلفن در مناطق دور افتاده و محروم تامين گردد, چگونه مي‌‌توان انتظار داشت که شرکت‌های PAP بر عکس اين سياست عمل نمايند و سرمايه‌های خود را از همان ابتدا در مناطقی که هيچگونه انگيزه و امکان تشويقی برای آنان وجود ندارد, مدفون نمايند.

 

جناب آقای دکتر سليمانی، شرکت‌های خصوصی PAP بر اين اعتقادند كه موفقيت آنها، موفقيت آن وزارت و شکست اين شرکت‌ها نيز شکست وزارت و دولت است و با توجه به جميع جهات و شرايط اين شرکت‌ها در ارايه خدمت به مشتريان به طور نسبی موفق بوده‌اند و با همه مشکلاتی که در سر راه وجود داشته با جديت اين شرکت‌ها و مديران دلسوز مخابرات کشور، راه طی شده قابل اصلاح است تا توسعه سريع‌تر صورت پذيرد. از نظر ما بزرگ‌ترين معضل نبود سرمايه نيست، بلکه داشتن سازوکار درست و عزم ملی است.اين شرکت‌ها نه تنها خود را شايسته اين گونه برخوردها و تندی‌ها نمي‌دانند، بلکه انتظار داشتند آن جناب با فراخوانی آنها، حداقل برای يک بار نظرات آنها را جويا مي‌شد.

 

با توجه به وضعيت تامين پهنای باند در کشور و نبود محتوای قابل عرضه نه تنها داشتن 7 ميليون مشترك با وضعيت فعلي ممكن نيست، بلکه حصول به برنامه 5/1 ميليون مشترک در پايان برنامه نيز به راحتی ميسر نبوده و نيازمند تدبير بيش‌تر دست اندرکاران است.

 

و در انتها شركت‌هاي PAP معتقدند که حصول اهداف متعالی کشور در اين حوزه صرفا با اصل پايبندی به پروانه و تقويت شرکت‌های موجود ممکن است و به عبارت ديگر طرح هر گونه شکل جديدي از ارايه خدمات از طريق وايمکس و يا شرکت‌های جديد نه تنها کمکی به توسعه فعاليت‌ها نمي‌کند و فضای ارايه خدمات را بهتر نمي‌کند، بلکه با توجه به مشاهده نحوه برخورد با اين شرکت‌ها،ريسک‌های سرمايه گذاری را افزايش مي‌دهد.

 

از اين رو استدعا دارد در اين مرحله حساس، حسن تدبير جنابعالی راهگشای مسير در پيش رو باشد.

 

با عنايت به مراتب فوق, همان گونه که ملاحظه مي‌‌فرمايند از آنجايي که اطلاعات ارايه شده به ايشان منطبق با واقعيت‌ها نمي‌‌باشد, مجددا از ايشان درخواست مي‌‌نمايد وقتی را مشخص فرمايند تا حضورا و با ارايه مستندات کافی نسبت به رفع ابهامات موجود اقدام و به لطف خداوند متعال در راستای اهداف والای نظام جمهوری اسلامي‌ ايران و پيشبرد برنامه چهارم توسعه اقتصادی، گام موثرتر برداشته شود."

 

منبع: فناوران